Apr 15, 2011

kenapa kena pandai masak?

bismillah,.
assalammualaikum ^^

well,.aku cam tergerak nk respond hasil aku blogwalking,.kalau tak percaya try search google search..taip Perempuan tak pandai masak bermacam-macam tuduhan dilemparkan,.kesian kaum aku..ok lets straight to the point laa kenapa kita KENA pandai masak..




1 ) Lumrah
well,.tu laa yang paling top reason yang aku jumpa time blogwalking sebab tu aku letak no1..erm dah memang kebanyakan otak kita ni dah di set kan yang kalau perempuan kene pandai masak mungkin kita akan lebih respect kepada lelaki yang pandai masak ala~ macam chef 5 rencah 5 rasa kat tv3 tu,.dah lerr ensem --' dia masak superbb!sekejap je plus laju plak tu..so kire cm terbalikkan crite..korg pndai masak pastu cantek tu kire bonus sape xnk kan?

2 ) Majoriti lelaki sukakan perempuan pandai masak
kenapa?x percaye~ open new tab BlogTheOtherKhairul ,.bagi yang dah biasa baca dia punya post kompem!korang mesti perasan punye dia dah banyak kali complain pasal girls yang tak pandai masak..renung2kan!

3 ) Nilai air tangan
chef tu hebat mana pon,.kita dok kat celok mana pun masakan
mak is the best among rest kan3?walhal nampak simple je,.kekadang kita boleh gaduh kalau borak pasal masakan mak sape paling sedap,.ok!tu lah nilai yang aku nak maksudkan..hebatkan??



4 ) Demi kedudukan
alahai fatin~maid kan ramai..hambek je laa

whoaa!tanpa disedari korang dah bagi peluang kat maid korang taw2!hahaha x ke korang rase tergugat ngan maid ble dia tau masakkan mskan febret husband korang..sedih3 jgn pndg sblah mata ngn maid skrg,.sbb kbykan dorg dh d train oleh agensi..xprcye??aku bg contoh paling dkt ngn aku adalah Kak Fitt,dia maid dari indon,.dia dok uma mklong aku tlg maklong aku jge atok nak di jadikan cerita,.mklng aku bukanlah jns sng prcya orang masok dapur dia get it what i mean right?.. tup3 ari tu time aku kat kmpg..dia join masak!fuhh~sodap plak tuh..see?!



5 ) Moment


klu korang jenis yang memerhati,.kat supermarket slalu de couple suami isteri beli barang dapur sambil tolak troli jalan sama''..x ke sweet tu namanyee haihh cuba bygk
an yang kita still x reti masak..mcm mana korg nak beli bahan mentah untuk dimasak,.rempah apa nak guna..macam mana nak pilih bawang,sayur..etc haihh klu mkn kedai hari2 kopak lerr poket si lelaki..klu mcm tu baik dia kwin dgn tukang masak kat restoran..perut kenyang duit jimat!hee~

6 ) Pengalaman yang luas
nanti dah kwin aku blaja laa.. err klau bkal mk mentua ko test ko masak before ko kwin ngn anak dia mcm mne?mungkin aku terlebih baca novel,.tapi lain orang lain peel nye kan..aku hold kata'' mama yang byk kali dah ckp,msk nie perlukan pengalaman. wokeyh bosh!tu laa jwpn yg aku slalu bg.. ^^ sbb tnpa pglaman cmne korg nk tao garam nak letak byak mana..saiz sotong yang sesuai untuk dipotong n bla bla...

7 ) Menunjukkan korg boleh berdikari
korg x perlu brgantung lagi pada mak hanya nak makan sepinggan nasi goreng contohnya..cmpkla selok mana korg dah x payah risau sebab korang kann boleh masak..kita x boleh nak mengharap kat mak selamanya kan..(apsl sdih niee)

pe yang aku boleh pndek an citer..dorg nak korg pandai masak yang simple2 je,.lain la depa dah list nak isteri depa chef atas dasar komfem pandai masak punye laa..to be frank aku xde la terror masak pon..sket'' boleh la sbb intro bab ni mama yang ajar,.then agak'' dah tangkap cintan ngn sudip n kuali,semangat brkobar'' sampai jari penah melecur gara'' excited bebeno test resipi baru..so,.kepada kalian yang dah terdetik nak start engine masak..bgos3!buat bazir je byr bil wifi je,.search kat internet cari febret korg,.sini aku share link yang aku suka lepak cari resipi

1) Try Masak [yang ni sesuai untuk beginner sebab dia de video masak skali ]

2) My resipi [ni byk org share resipi dorg yang join web ni ]

3) Dapur Tanpa Sempadan [ni superb laa memang sedap2 ]


mohon jangan ada salah anggap apa yang aku tulis ni,.
p/s : apa pndgan korg plak klu laki x pandai azan or x boleh imam kan solat? --'
thanks baca..salam (:

No comments: